19.04.2024

Jazda motocyklem po mieście - zbiór dobrych praktyk

Jazda na motocyklu to niezwykłe doświadczenie, ale też trudne, zwłaszcza w miejskiej przestrzeni. O czym trzeba pamiętać, będąc kierowcą jednośladu, który pokonuje ulice dużych i małych miast w Polsce? Sprawdźcie nasz zbiór dobrych praktyk!

Zasady bezpiecznej jazdy motocyklem

Jazda motocyklem po mieście jest niezwykle intensywnym doświadczeniem dla początkujących kierowców, ale również ci z kilkuletnim stażem mogą mieć trudności w poruszaniu się miejską infrastrukturą na swoim jednośladzie.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach bezpiecznej jazdy na motocyklu po mieście, które nazywa się „defensive drive”. Dzięki stosowaniu się do nich, unika się ryzykownych manewrów i skupia na planowaniu swoich działań na drodze, przy jednoczesnym unikaniu zagrożeń.

Podstawowe reguły defensywnej jazdy motocyklem, to:

  • Przestrzeganie zasad ruchu drogowego.
  • Skanowanie wzrokowe drogi i otoczenia, z wykorzystaniem techniki widzenia peryferyjnego.
  • Obserwacja otoczenia, z wykorzystaniem lusterek.
  • Wyraźne komunikowanie zamiaru wykonania manewru.
  • Przewidywanie zachowania innych kierujących.
  • Skupienie się na bezpiecznym prowadzeniu motocyklu.

Pamiętajcie, że motocykl może się znajdować na tym samym pasie ruchu, na którym jest samochód, ale pod warunkiem, że oba pojazdy się na nim mieszczą. Zgodnie z przepisami, motocykl nie może najeżdżać na linię ciągłą i wymuszać pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu.

Poza tym, na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim, kierujący motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli ten umożliwia mu opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku.

Kierujący motocyklem musi pamiętać, że podczas jazdy pomiędzy poruszającymi się pojazdami wciąż znajduje się w pobliżu linii namalowanych na jezdni – te mogą być śliskie! Poza tym, należy uważać, aby nie najechać na ciągłą linię, a w przypadku linii przerywanych trzeba używać kierunkowskazów.

Jazda motocyklem w grupie w mieście – najczęstsze błędy

Jazda w grupie motocyklowej może być chaotyczna i powodować zagrożenie wobec innych uczestników ruchu drogowego, dlatego należy unikać tych błędów:

  • Brak odstępów – powoduje, że motocykliści nie zostawiają sobie przestrzeni na zareagowanie w niespodziewanej sytuacji.
  • Ściganie się – niekiedy motocykliści decydują się na popisywanie lub udowadnianie, która maszyna jest lepsza. Takie sytuacje są niezwykle niebezpieczne!
  • Presja grupy – motocykliści preferujący spokojniejszy styl jazdy stają się ofiarami tych, którzy jadą dynamiczniej.
  • Brak zasad – w grupie motocyklistów powinien być lider, który prowadzi całą ekipę, a trasa powinna być z góry ustalona.
  • Rozkojarzenie – dotyczy głównie motocyklistów, którzy znajdują się w środku kolumny i nie zwracają uwagi na to, co dzieje się w ich otoczeniu.

Jak bezpiecznie jechać w grupie motocyklowej po mieście?

W Polsce jazda w grupie, czyli w kolumnie, jest uregulowana w przepisach ruchu drogowego.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 w kolumnie może jechać maksymalnie 10 motocykli, a według art. 32 ust. 2 odległość pomiędzy poszczególnymi kolumnami musi wynosić co najmniej 200 metrów.

Aby uniknąć błędów, które wyżej Wam opisaliśmy, najlepiej stosować się do poniższych zasad:

  • Przed wyruszeniem w trasę ustalić wspólnie zasady jazdy w grupie i wybrać lidera.
  • Zawsze pamiętać o zachowaniu odstępów.
  • Stosować technikę jazdy na zakładkę.
  • Pilnować zasady, że jadący z tyłu odpowiada za tych z przodu.
  • Nie trzymać tempa narzucanego przez lidera.
  • Robić systematycznie przerwy w trasie.

Jazda motocyklem po buspasie

Jeśli buspas jest oznaczony symbolem motocykla i napisem „motocykle”, to można z niego korzystać, bez ryzyka mandatu. Zazwyczaj można spotkać te oznaczenia na tabliczce z listą dopuszczonych pojazdów.

Jazda motocyklem po buspasie jest dozwolona m.in. w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Kielcach, Rzeszowie i Szczecinie.

Bezpieczna jazda motocyklem z pasażerem

Jazda z plecakiem, czyli z pasażerem, to dodatkowa odpowiedzialność. Zanim się na nią zdecydujecie, należy sprawdzić motocykl w zakresie ciśnienia powietrza w oponach, dodatkowe obciążenie może powodować konieczność dopompowania kół, zawieszenia czy jest odpowiednio wyregulowane oraz hamulców – muszą działać sprawnie, bo jazda we dwójkę na motocyklu powoduje wydłużenie drogi hamowania.

Przewożąc pasażera na motocyklu należy uświadomić mu, jak ma się zachowywać w trakcie jazdy:

  • Mocny uchwyt musi mu towarzyszyć cały czas, nawet podczas postoju na światłach.
  • Pasażer powinien trzymać stopy na podnóżkach i ograniczyć swoje ruchy, najlepiej aby nogi cały czas przylegały do motocykla.
  • Na zakrętach pasażer musi pochylać się w tym samym kierunku, co kierowca. Inaczej możecie stracić równowagę i upadek gotowy!
  • Pasażer wsiada i schodzi z motocykla wyłącznie wtedy, gdy kierowca mu na to pozwoli.
  • Pasażer zawsze słucha poleceń kierowcy motocykla!

 

Oczywiście odpowiednie zachowanie pasażera jest bardzo ważne dla bezpiecznej jazdy, ale poza tym nie można zapomnieć o kasku i ochronnej odzieży motocyklowej.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic